Kinderkorf Oudenaarde
Een droom van een winkel
Als kind al droomde Vera van een winkel. Enkele tientallen jaren later maakt ze zélf dagelijks kinderdromen waar. Kinderkorf in Oudenaarde is al meer dan twintig jaar haar vaste stek - maar sinds ze het roer van de winkel overnam, is er best wel wat veranderd.
Vera, hoe startte het verhaal van Kinderkorf voor jou?
"In 1999 begon ik als verkoopster bij Kinderkorf. Het uitzicht op het Oudenaardse stadhuis is intussen dus héél vertrouwd voor mij (lacht). Toen de vorige eigenares met pensioen ging in 2010, kreeg ik de kans om de winkel over te nemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik kende de leveranciers, had een band opgebouwd met al onze klanten... Dat verhaal zette ik dus graag verder. Sinds zes jaar doe ik dat samen met Laurence, mijn rechterhand. Laurence is mijn super enthousiaste medewerker. Met heel veel liefde voor kindjes geeft ze elke dag het beste van zichzelf. Samen vormen we een krachtige tandem die zich meer dan 100% inzet om van onze winkel een niet te missen plaats te maken."
Je legde wel al je eigen accenten. Wat is er veranderd?
"De winkel was oorspronkelijk eerder traditioneel, met klassieke merken als Donaldson. Zelf ga ik graag op zoek naar nieuwe, hippe merken, zoals Indee, Bellerose, Les Coyotes de Paris of Designers Remix - ik hou altijd de vinger aan de pols. Mijn dochter Camille is daarbij een grote inspiratiebron, ik kijk aandachtig naar wat er in haar leefwereld omgaat. Ze vindt het zelf leuk om me te helpen bij de selectie van nieuwe stukken. Via sociale media als TikTok heeft ze een goed zicht op de trends onder jongeren.
Wat altijd hetzelfde is gebleven, is ons enthousiasme en klantvriendelijkheid. Iedereen is welkom in onze winkel om inspiratie op te doen, klanten krijgen hier niet het gevoel dat ze iets 'moeten' kopen. Dat werkt ook: heel wat mensen lopen hier spontaan binnen. Ook op onze website en sociale media kan je leuke ideeën opdoen."
Je focust vooral op de teens. Wat vind je leuk aan die leeftijd?
"Kinderen vanaf het zesde leerjaar beginnen echt duidelijk een eigen stijl te ontwikkelen. Die jonge mensen helpen om de beste versie van zichzelf te zijn, dat vind ik fantastisch. Want vaak zijn ze nog volop op zoek naar hun eigen persoonlijkheid.
Stukken van verschillende merken combineren, hen eens een verrassende look laten aantrekken: je ziet die kinderen genieten als ze een nieuwe kant van zichzelf ontdekken. Daarom richt ik me met veel passie op die leeftijd, kinderen van de lagere en middelbare school. Ik zit op de eerste rij om die kinderen te zien veranderen in knappe tieners!"
Je kiest bewust niet voor een klassieke webshop. Waarom is dat?
"Hier stappen altijd vrolijke kinderen binnen, en als ze buitengaan met een nieuwe outfit, zijn ze nog gelukkiger. Dat zou ik voor geen geld ter wereld willen missen! Bovendien vind ik het voor de ouders ook belangrijk dat ze de kledingstukken in het echt zien: de stof voelen, de pasvorm beoordelen.
Ik help kinderen en tieners om nieuwe kleuren te ontdekken die goed bij hen passen en combinaties samen te stellen die hun persoonlijkheid benadrukken. Mijn zintuig voor wat jonge klanten willen, is intussen al stevig ontwikkeld. Ik geef advies en toon hoe ze trendy stukken hun eigen twist kunnen geven. Zo zien de kinderen er modieus uit, maar ze voelen zich toch helemaal zichzelf, in comfortabel zittende kleding. Dat is een service die ik in een webshop moeilijk kan bieden."
Hoe selecteer je de merken die je verkoopt?
"Ik speur op internationale beurzen naar nieuwe merken, maar ik vind ook steeds meer leuke leveranciers via sociale media: Instagram, TikTok... Ik hou de trends daar goed in de gaten. Ik vind het ook leuk als kinderen een TikTok-filmpje maken met hun nieuwe Kinderkorf-outfit - en zelf zijn ze in de wolken als ze op onze sociale media verschijnen."
Vera staat altijd voor je klaar
Foto's genomen door An epic view